Wie wij zijn

De Pelikaan in Haastrecht is een samenwerkingsschool. Onze basisschool is op 1 augustus 2021 ontstaan door een fusie van OBS De Vlisterstroom en de St. Catharinaschool. Een unieke samenwerking in Haastrecht tussen het openbaar en katholiek onderwijs. Daar zijn we dan ook ontzettend trots op! Kinderen leren van, met en over elkaars identiteit. Levensverhalen en elkaar ontmoeten hebben op onze school een centrale plek. Respect voor elkaar staat hoog in het vaandel.

Onze naam
Wie kent 'm niet: "De Pelikaan". Het watervliegtuig in de reeds in 2005 gesloten speeltuin "De Kleine Betuwe"! De jeugd genoot sinds 1944 van de watervlucht met het opspattende water. Pure nostalgie voor Haastrecht! Deze historische plaats in Haastrecht in relatie tot het opgroeien van kinderen staat voor:

• voeten in de klei
  • frisse lucht
  • vriendschap (maatschappelijk betrokken)
  • natuur
  • ontwikkeling (met elkaar, spelenderwijs)
  • ontdekken
  • avontuur
  • veilig (sociaal)

Ons logo
De Pelikaan staat voor het welbekende vliegtuig uit Haastrecht. Nu het terrein van de speeltuin ontwikkeld gaat worden met nieuwbouwplannen is het ontwikkelen van het logo de manier om De Pelikaan levend te houden. De periode op de basisschool is al een reis op zich. De rust van het veilig geland zijn aan het begin van je basisschooltijd (Het vliegtuig is daarom links geplaatst). De reis die je te gaan hebt en focussen op welke koers je verder neemt.

We hebben door middel van historische foto’s van De Pelikaan het vliegtuig geïllustreerd zoals hij daadwerkelijk was. Uiteraard met een pelikaan voorop.

Het gekozen lettertype benadert zoveel mogelijk het originele lettertype van De Pelikaan, echter wel met een moderne twist. Het is een opvallend en strak lettertype.